נשימה – תכנית שנוצרה ומופעלת על ידי הארגון החינוכי אמנים ומוזיקאים למען ישראל (Artists and Musicians for Israel -A.M.I.). הארגון הוקם בהשראתו של יהודה כץ, איש חינוך יהודי והכח המניע מאחורי מגוון פרויקטים יצירתיים וחדשניים של מוזיקה יהודית ברחבי העולם.
נשימה שמה לעצמה למטרה להתמודד בדרך יצירתית ובאמצעות כלים אמנותיים – מוסיקליים-רוחניים עם משבר הזהות הקיים בעולם המודרני (והפוסט-מודרני) ובתוכו משבר הזהות היהודית בישראל וברחבי העולם היהודי כולו.
משימת הארגון היא לחזק את זהותם היהודית של צעירי ישראל, באמצעות סדנאות חינוכיות בעלות אופי אמנותי ומוסיקלי יצירתי. כיום פועל הארגון בקרב ארבע אוכלוסיות יעד שונות:
1. תלמידי חט”ב ותיכונים ממלכתיים, בגילאי 13-17.
2. חניכי מכינות קדם-צבאיות בגילאי 18-19
3. תלמידים הנמצאים במסגרות של נוער בסיכון בגילאי 14-19
4. מחנכים ומורים במוסדות חינוך שונים בישראל

5. חיילים ומפקדים בצה”ל

אוכלוסיות יעד
הארגון מתאים את מרכיבי התכנית לאוכלוסיות היעד השונות באמצעות מספר כלים:

• סדרת סדנאות חינוכיות המציעות לתלמידים כלי לביטוי עצמי באמצעות כתיבה יצירתית, כתיבת שירים (מילים ומוסיקה), ציור ודרמה, תוך איתגורם להתבונן באופן מעמיק על זהותם היהודית. בבתי ספר תיכוניים מופעלות הסדנאות חמש פעמים במשך שנת הלימודים סביב לוח השנה העברי. במכינות קד”צ מתקיימים 12 מפגשים לאורך השנה.
• יצירה והשתתפות בהשתלמויות מורים, על מנת לסייע להם להבין את החשיבות של שילוב אמנות ככלי בהוראת תכנים יהודיים. AMI פותחים לפני המורים הזדמנות להכניס לבית ספרם אוירה יהודית שתעודד התפתחות וצמיחה רוחנית של תלמידיהם.

“בכל פעם שאתם עוזבים את הכתה, אנחנו לא יודעים לאן אתם הולכים אבל מרגישים שרוצים ללכת אתכם”.
(ציטוט תדיר הנשמע מתלמידים בבתיה”ס בתום סדנת נשימה)

הנחות יסוד ועקרונות פעולה
1. המוסיקה כשפה אוניברסלית ומאחדת בין מדיומים שונים – הנחת יסוד של נשימה היא שהמוסיקה מהווה גורם מאחד ושפה אוניברסלית, המסוגלת לגשר בין העצמי הפנימי לבין הסביבה החיצונית. לפיכך, מפתח לפתיחת לבבות בקרב בני הנוער ולעידודם למסע רוחני הוא חשיפתם למוסיקה באופן פעיל – חיבור מנגינות בדרך ספונטנית ובלתי מתוכננת מאפשר העלאת רעיונות מה”בטן”, מהנשמה ומותיר רושם משמעותי על חייהם הפנימיים של המשתתפים.
2. שיחה מנפש אל נפש – צוות AMI יוצר בכתה אווירה שמאפשרת לתלמידים להתבונן פנימה לתוך עצמם ולהתחבר לרמה עמוקה של רוחניות.
3. עידוד השתתפות פעילה וביטוי העצמי הפנימי – סדנאות נשימה מיועדות לעידוד ההשתתפות הפעילה, הביטוי העצמי והיצירתיות של התלמידים.

4. מתן לגיטימציה לביטוי עצמי ללא חשש מביקורת או שיפוט – מטרת חברי הצוות היא לא לחבב את עצמם על התלמידים אלא להביא עצמם להעריך יותר את התלמידים, כך שהאווירה הנוצרת בכיתה מעודדת את התלמידים לבטא את עצמם ללא חשש משיפוט או ביקורת.

5. גישה פלורליסטית ופתוחה לזהויות שונות – חברי הצוות מבטאים ברוחם ובהתנהגותם פתיחות ופלורליזם לביטויים שונים ומגוונים של זהות יהודית.
6. רמה אמנותית גבוהה מהמקובל במערכת החינוך, המתאפשרת מכך שחברי צוות נשימה אינם אנשי חינוך בלבד אלא אף אמנים מבצעים מוכשרים.