חיילים | מכינות | בתי ספר | מורים | נוער בסיכון 

נשימה עובדת עם עשרות בתי ספר ברחבי הארץ.
צוות הפדגוגי של “נשימה” פועל מזה כחמש שנים במסגרות בתי ספר סביב הוראת המקצוע של תרבות ישראל.

צוות נשימה מעביר את החומרים בצורה חווייתית הגורמת להשתתפות הלמידים וליצירה שלהם בתוך המרחב הכתתי.

נעמה, רכזת תרבות ישראל מספרת: “חיכיתי כל השנה לסדנאות נשימה, התלמידים והמורים מאוד נהנו”.

דוגמאות לסדנאות נשימה:

  • גלגולו של ניגון- מוסיקת עולם / אייל סלע

הניגון הינו אלמנט מרכזי ביהדות ויותר מכך בחסידות על זרמיה השונים.

בסדנא נבחן את המשמעויות המרתקות שייחסו החסידים ומנהיגיהם למוסיקה ולניגון.

ביחד נעבור בין שורשיו המוסיקליים של האמן העוברים דרך טורקיה, הבלקן ומזרח אירופה. ובאמצעות המוסיקה וכלי הנגינה המיוחדים נבחין בין הדומה והשונה בין התרבויות שלנו על מנת ליצור סינתזה משכנעת שלנו כישראלים.

  • פיוטים / ניצן חן רזאל

הפיוט- חלק בלתי נפרד מהווי חיי עדות ישראל השונות. נכיר ונחווה את הפיוט בשירה, תוך שימת דגש על מרכיבי הטקסט רקע על המסורת, הלחן, המחבר, הסולמות המוסיקליים, הביצוע המשותף והעיבוד. את עומק שורשינו נחשוף בליווי הכינור הפורט על מיתרי לבנו.

סדנת זו פותחת צוהר להיכרות עולם השירה והפיוט של עדות ישראל השונות.

  • הניגון שבתוכי- כתיבה יוצרת / יהודה כץ

פסוקי התנ”כ, מעוררי מחשבה, רגשות, השראה ודמיון בקרבנו. למשתתפים תינתן חוויה ייחודית של חשיבה אסוציאטיבית חדשה ועצמאית לפסוקים מהתנ”ך, ומתוך כך ינבע שיר חדש ומקורי, פרי יצירתם.
מטרת סדנא זו היא לאפשר לתלמידים הזדמנות לביטוי עצמי על ידי הענקת כלים טכניים, רגשיים וטקסטואליים כתיבת מילים חדשות למנגינה חדשה.

  • כוח עצם המנגינה- כתיבת ניגון / יהודה כץ

ישנו כוח בלתי נפרד למנגינה אשר יש לה היכולת להתעלות על הדיבור. היא יוצר גשר ושפה משותפת לנשמות בני האדם. דרך שירים וסיפורים נשווה את השפעת המילים אל מול השפעת המנגינה בניסיון ליצור משמעות חדשה לחיינו. הסדנא מעודדת את התלמידים להרפות, ולאפשר למנגינה להוביל אותם במסעה שלה במקום שהם ישלטו ויכוונו את המנגינה.

  • מגע הפרפר- שירים וסיפורים / גלעד ויטל

“מגע הפרפר” הינו השקט שבין הצלילים המקביל לתקשורת בין אנשים במהלך שיחה, פגישה, ישיבה, דיון או סיעור מוחות. תוך העברת סיפורים אישיים, שירה, ליינים מוסיקליים פשוטים, נוצרת הרמוניה בין המשתתפים המאפשרת לעבוד בשיתוף פעולה ומחברת את המשתתפים לקבוצת קצב אחת, האווירה משוחררת, תנועה חופשית לקצב הצלילים, ביטחון וחיוך על הפנים.

  • סדנאות מוזיקליות/ שלומי מור

בסדנאות האומן נוגע בכל תוכן ערכי שנחוץ, זאת בליווי ותמיכה של מוסיקה שורשית ויפה מהמקורות, או מוסיקה מודרנית בעלת טקסטים “תומכים” לחומר המועבר בסדנא. נושאי הסדנא גמישים לחלוטין על פי בקשת המזמין, החל מתוכן יהודי, פסיכולוגי, דרך תכנים רגשיים, סדנאות מוטיבציה או הפעלות מוסיקליות טהורות.

המאפיין העיקרי הוא החופש והיכולת של המוסיקה לעבור דרך הגוף הנפש והנשמה ללא מאמץ ובאופן נעים לכל הנוכחים.

 

  • דרמה ומשחקי תפקידים / רוזי ריצ’מן

סדנת המשחק חושפת את המשתתפים לחוויית דרמה מרתקת בו ניתנת להם האפשרות לחוות ולנתח סיטואציות, מצבים ודילמות שונות על ידי משחק והחלפת תפקידים.

בסדנא יינתנו כלים לביטוי עצמי וחיזוק הזהות תוך כדי העלאת סוגיות ומצבים שונים רלוונטיים- יומיומיים, או סימולציות מסיפורי התנ”ך הנוגעות לימינו אנו.

משחקי תפקידים

  • מסע פיוט/ גיא טירם

הסדנה היא מסע בין מסורות מוסיקליות שונות, בליווי עוד גיטרה ושירה.

במהלך המפגש נעשה היכרות עם עולם הפיוט והשירה העברית הקדומה בהתאם למעגל השנה והחגים.

נביט לעומק טקסטים של פיוטים נבחרים ואף נלמד לשיר אותם.

הקהל הוא המקהלה – חלק בלתי נפרד מהמוסיקה ושותף לשירה ולביצוע.

  • אמנות התיאטרון – תיאטרון בובות / נירית נוימן

תחיית טקסטים יהודיים לשפה אקטואלית ורלוונטית לימינו באמצעות תאטרון ודרמה. בסדנא נגלה איך טקסט קדום הופך לרלוונטי אלינו, ונכיר אותו מזוויות שונות, כך שכל משתתף יוכל למצוא את החיבור האישי שלו לטקסט. בסדנה נשתמש בכלי תיאטרון מגוונים כגון תיאטרון פלייבק, אימפרוביזציה ותיאטרון בובות.

  • שירה יהודית/ גולן אזולאי

דרמה, הומור, שירה וטקסט מן המקורות – הילכו יחדיו?
דרך הניגון והשירה המשותפת, בשילוב נגיעות מעולם הפיוט והמשחק, ובתיבול
הומור, מעלה הסדנא דיונים מעמיקים על עולם המידות והרוח בנושאים וערכים שונים.

 

  • אומנות פלסטית/ אתי פוגרבינסקי

אתי מעבירה סדנאות (בעיקר תהליכיות) באמנות פלסטית, דרמה ואנימציה, מסביב לתכנים מהמסורת היהודית, כגון ערבות הדדית, שבת, וחגים, ועוד.  כל סדנה מותאמות במיוחד לקבוצת התלמידים לה הן מיועדות.

אמנות פלסטית

  • איך שיר נולד- כתיבת שיר/ גיא טירם

כל שיר ששמעת הוא חיבור ייחודי בין מילים למנגינה וראשיתו ברעיון.

מהי הדרך בה מגיעים מרעיון מופשט ליצירה מוגמרת?

סדנת אורך אינטראקטיבית המייצרת מפגש בלתי אמצעי בין האמן היוצר למשתתפים ומאפשרת ביטוי אינדיבידואלי דרך אמנות.

במהלך הסדנה נחקור טקסטים ממקורות יהודיים ונבין אותם דרך חוויות אישיות וקבוצתיות.

בהמשך נתעל את ההשראה מהמקורות לכדי כתיבת שירים ואף נבצע אותם בהופעה חיה!

לצפייה בסדנא לדוגמא של גיא, לחצו כאן

  • סדנת תיפוף/ שמואל בן שמואל

הסדנה היא סדנת תופים שבה האומן מעביר למשתתפים כלים ליצירה.

כלים טכניים, לדוגמא: בסיס התיפוף, מקצבים, משחקי קצב ועוד וכלים אחרים כמו – שיתוף פעולה, עבודה קבוצתית מול הקול האישי, תקשורת ועוד.

סדנת תיפוף

  • מדרש צילום / אסף פרי

“יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא את הכל

יצירת הצלם הינה מבוססת על אור

מציאות האור היא תנאי הכרחי לחיים.

באמנות מייצג האור את הגילוי, את הבורא והטוב.

בצילוםהאור הוא הכלי ביד היוצר.

עבודת הצלם משוחררת מיידע טכני או כישרון, וחופשית להיגד הויזואלי.
צלם בעל כוונות מכוון, ומתכוון להביא לעולם שיר חדש, שיר שלם של שלמות, ומשתתף בעבודת הבורא בתיקון השבר, והבאת שלום לעולם.
כשבוע לפני המפגש נבקש מהמשתתפים בסדנא להביא צילום שהם צילמו או בחרו שכותרתו תהיה ‘ אור.

  • דיבורו של הלב / שירה גולן

“מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, צור לשונך מרע ושפתייך מדבר מרמה” (תהילים לד)
בכוחן של מילים לבנות. הדיבור משמש כמראה למחשבותינו ומשמש ככלי להתפתחות והעצמה.

מתוך השירה והנגינה נחשפים המשתתפים למקורו הקדום של השיר, למשמעות המרתקת של הטקסט וברלוונטיות שלו ללמידה על חיים בריאים ומאושרים.

  • סדנא מוזיקלית אינטראקטיבית / דביר כהן

סדנא מוזיקלית, עשירה בניגון בשירה ובפיוט, חוקרת לעומק טקסטים יהודיים מספר תהילים. הסדנא מעניקה למשתתפים כלים מוזיקליים יצירתיים, דרך ניגון שירה, כתיבה, יצירה, והקלטת שיר.